ut och se lite mer kanske?

(trevlig läsning, ni som orkar er igenom..)



jag börjar inse nu att jag börjar bli allför bekväm och gillar det inte riktigt vid närmare åtanke. visst, det är skönt att ha ett fast jobb och ha sin egen inkomst och att få röra sig fritt. men inte riktigt så fritt som jag skulle riktigt vilja. fritt inom ett visst område för tillfället bara. jag vill ha större ytor att röra mig på - så som hela världen. nu är jag fast i stockholm.

flyttade hit för lite mer än ett år sen och allt har rullat på bra sen dess. jag och min käraste kära vän linn fann boende ganska direkt där vi gjorde oss hemma och pysslade på. det var i solna det, cirka 8 månader.
jag jobba som mötesbokare fram till februari parallelt med servitörsjobb på scandic. det fungerade bra och jag hade en bra lön. jag överlevde rätt rejält samtidigt som jag kunde lägga undan en hel del inför framtida projekt.

i samband med att jobbet som mötesbokare tog slut var jag arbetslös i en månad innan jag började på Personal Center där jag idag har fast anställning *tack o lov*. under denna månad hade jag tid över till att fundera närmare på mina planer som au-pair i USA ett år. jag fick kontakt m. en familj strax utanför NEw York och det började luta åt rätt håll. jag var mentalt påväg redan men i sista stund valde de att gå med en annan au-pair ist.

jag slopade hela idén och började jobba ambulerande inom växel/kundtjänst och reception, något jag gillade riktigt mycket. jag fick ut så mycket mer av mitt arbete än att bara sitta på ett och samma kontor, dag in, dag ut. jag fick lära mig nya saker var dag. träffa nya människor. handskas med nya problem. varje dag var ett nytt litet äventyr då jag oftast var obokad men var beredd, klockan 7 på morgonen, att få ett samtal och bli bokad. ta mina grejer och bege mig till arbetsplatsen, var den nu än låg, i stockholms innerstad.
ställen jag hittills varit på är bl.a. TV4, Strix Television, Nordic Bake Off, Länsförsäkringar, Idrottenshus, Colt Telecom och LRF Media där jag sitter idag.

i och med att det inte blev någon flytt till USA, och i samma veva strul med vårat befintliga boende, började jakten på en nya adress att bosätta sig på. vi la ut en annons på blocket och fick ett napp på en stor trea på Norrmalm. då inga andra passande erbjudande trillade in valde vi att tacka ja, dock vara kontraktet endast för tre månader. men tre månader var bättre än inga månader alls. att det dessutom var under sommarmånaderna gjorde saken inte sämre.
vad jag kan säga om denna sommar är att det blev en bra sommar. med en toppen adress mitt i stan hade jag gångavstånd till i princip allt. jag trivdes som fisken i vattnet då jag även fick ett längre uppdrag på Strix Television där jag var hela sommaren. människorna som jobbade där var riktiga gobitar och kommer förevigt tacka dem för att de tog emot mig med öppna armar.
hur som haver.. i och med att det var min första sommar i stockholm, en sommar jag stod helt på egna ben, skulle här spenderas. inte hålla tillbaka. och det var precis det jag gjorde. jag släppte loss. pengarna jag hade sparat undan (och blivit tvungen att leva på lite i två månader då jag gick utan lön) var det inte mycket kvar av när augusti månad började närma sitt slut. och jag ångrar det inte för fem öre.
trodde jag skulle få jobba en hel del extra i sommar också, på scandic, nära och bra som jag hade det, men så blev inte fallet. fick något pass i maj sen var det slut med det. riktigt synd och dålig stil av dem fast jag upprepade gånger påpekade hur mycket jag ville jobba under sommaren och som de bemötte med att "ja, men i sommar kommer det finnas mycket att göra" tja, hej på er. blev så att jag fixade ett annat extrajobb istället, men inte förrän i slutet av sommaren. juli någon gång där. en sportbar på söder där jag jobbade ett tag, fram tillls dess att scandic började höra av sig igen. så nu jbbar jag en hel del där. frukost på helgerna. inte det mest optimala, men det funkar. jag behöver pengarna för att kunna uppfylla lite drömmar jag har om framtiden...

--------

sedan tidigt 2009 hade jag sagt att jag skulle vara utflygen när hösten började svepa in. att jag skulle ut och resa, se mer av världen. eller en flytt åtminstone. men nu sitter jag här, fortfarande, och känner mig varm i kläderna. fast inte riktigt så bekväm. jag bor på en soffa. jag jobbar hela veckorna, plus helger, med enstaka lediga dagar mitt i veckan som hindrar mig från att komma över min 75%-gräns. så för att kunna överleva och spara lite lite så måste herrn jobba häcken av sig. men det är för en god cause så att säga. till hösten, senast, lyfter jag och tar och testar mina vingar någon annan stans. förhoppningsvis blir det redan till sommaren. london? oslo? ja, vi får se. någonstans ska jag snart bege mig. saken är den bara vad jag ska bestämma mig för.

det jag vill göra är följande:
- tågluffa genom europa.
- bo i london.
- ta en liten längre semester till New York när jag fyller 21.
- flytta till USA.
- roadtrippa genom USA.
- backpacka riktigt riktigt långt.

ja, listan skulle kunna göras ännu längre men dessa står väl lite längre upp.


och åter till mitt liv nu. jag letar lägenhet för fullt. antingen själv, eller tillsammans med niklas. har varit på en visning. det var en fin lägenhet, men lite för dyr för vår budget. på söndag kommer dock en annons in i DN. så snälla alla gamla farbröder och tanter som har en toppenvåning mitt inne i stan, tänk på oss. läs vår annons. RING oss! för guds skull. GE OSS EN LÄGENHET! vi kommer ta väl hand om den.
annars, annars, kanske jag har ett annat alternativ på boende också. för mycket längre orkar jag inte sova på en soffa. visst, det funkar. men.. jag vill kunna känna mig mer hemma. inte endast som en inneboende. ha mina saker, där jag vill ha dem. kunna rensa bort en massa. ha en liten garderob för mig själv. och kunna komma och gå som jag vill, inte behöva vänta på en nyckel som hoppar fram och tillbaka.. jag vill ha lite stabilitet för att väga upp allt annat virr och trams, hit och dit, som pågår just nu. allt flängande.


----
ja, en liten mindre uppsats blev detta. himla spännande att läsa, eller hur? svårt att kunna få med allt man vill. jag skriver för mig själv. jag skriver för att minnas framöver. kunna blicka tillbaka. kunna uppskatta.



men det är så himla mycket mer jag vill göra.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Det är så skönt att du sitter i samma sits som jag. Så mycket framtidsplaner men ändå händer ingenting. Vi får ta och styra upp det här :)

Vi får se hur det blir med min etta. Anna hade nån killkompis som ev också var intreserad. Men jag håller tummarna. Vore så skönt om det löste sig med boende nu.

Vi hörs och ses till veckan babe!

2009-10-09 @ 11:35:35
URL: http://sannaarfstrom.blogg.se/
Postat av: anno

intressant läsning bror min :) jag tycker du ska ut och se världen och leva livet! älskar dig puss :)

2009-10-09 @ 11:39:46
URL: http://annosliv.blogg.se/
Postat av: Veronika

Satt faktiskt trollbunden hela inlägget. Och ,hata mig inte nu, ditt liv ÄR spännande. Jag skulle slagit igen datorn vid första stycket annars. Glöm inte att den största och mest spektakulära resan hittills var din flytt till Sthlm. Jag älskar att se hur människor utvecklas och är det någon som gjort det under det senaste året är det ju du, du DU Jacke! Resan i huvudet är faktiskt mer avgörande än den fysiska tror jag. Och då spelar det ingen roll om man rest fem, tio eller tusen mil. Självklart ska du ut och åka, det måste du. Usa, London och Oslo kommer antagligen allihop få sin lilla dos av Jakob. Men jag tror inte du behöver skynda. Ditt liv är jäkligt intressant. Det här blogginlägget var jäkligt intressant, du kanske borde läsa det du också...



PUSS älskade vän!

2009-10-09 @ 11:54:22
URL: http://veronikabackman.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej tittar bara in

Besök gärna minn blogg om du gär det lämna gärna ett spår.

Har blivit utvald att bli veckan blogg hos johanna gå in .Gå gärna in Rösta på mej. Får synas i inlägg säga till har röstat.

Ha en bra dag

2009-10-09 @ 12:32:07
URL: http://forsbergjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0